Verkostoituminen on nykyaikana monilta osin toisenlaista kuin ennen. Myös verkostoitumisen ja sosiaalisten verkostojen merkitys on muuttanut muotoaan, ja esimerkiksi monet työurat rakentuvat usein niiden avulla. Yritysten tuotteet markkinoidaan verkostojen avulla ja uuden yrityksen brändäys tarvitsee ympärilleen liiketoimintaa tukevan verkoston saadakseen tuulta alleen. Verkostoitumista tapahtuu sosiaalisessa mediassa sen lisäksi, että tarkoitusperästä ja tilanteesta riippuen sitä voi toteuttaa lähes missä konkreettisessa ympäristössä tahansa. Lue vinkit verkostoitumisen aloittamiseen ja järkevään verkoston rakentamiseen erityisesti ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
LinkedIn voi olla monelle verkostoitumista tavoittelevalle tuttu sosiaalisen median kanava. Siellä eri ammattilaiset näyttäytyvät omalla ansioluettelollaan ja osaamisellaan sekä osallistuvat julkiseen keskusteluun eri aihepiireistä. Samalla on helppo löytää saman tai eri ammattiryhmän edustajia riippuen siitä, millaista osaamista tai henkilöä etsii ympärilleen.
Kyseinen alusta onkin varsin oivallinen keino verkostoitua ammatillisessa mielessä, sillä sieltä näet usein jo nopealla vilkaisulla, minkä alan osaaja tarkastelemasi henkilö on. Erityisesti oman alan ja oman mielenkiinnon kohtaaviin keskusteluihin kannattaakin osallistua sekä LinkedInissä että muissa sosiaalisen median ympäristöissä, mikäli toivoo itselleen uusia tuttavuuksia samojen mielenkiinnon kohteiden ympäriltä.
Facebook on toinen varsin oivallinen verkostoitumisen väylä sosiaalisessa mediassa. Täällä erityisesti ryhmiin liittymisen mahdollisuus tekee verkostoitumisesta hyvinkin helppoa, ja pääset osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihin suoraan kotisohvaltasi käsin. Sosiaalista mediaa hyödynnettäessä onkin tärkeää pohtia, millaista verkostoa ympärilleen haluaisi: onko toiveena ammatillista konsultaatiotukea vai tulevia yrityskumppaneita?
Verkostoitumisen alkutaipaleella kannattaa kartoittaa jo olemassa oleva verkosto. Mieti, ketä ja minkä alan ihmisiä tunnet? Kenen kanssa opiskelit, mitä he tekevät nykyisin? Tai onko ehkä työpaikoilta kertynyt tuttavia, joiden osaamisesta tai kontakteista voisit hyötyä? Seuraava askel on pohtia, millaista arvoa tuot itse verkostollesi.
Verkoston tarkoitus on siis tuottaa arvoa puolin ja toisin jokaiselle jäsenelleen. Ei siis ole kyse siitä, että etsisit ihmisiä, joista hyödyt pelkästään itse, vaan yhteistyökumppaneiden löytämisestä ja samalla tietenkin myös oman osaamisen ja tiedon jakamisesta verkostolle. Sinun kannattaakin olla kiinnostunut ihmisistä ja heidän tietoudestaan niin internetissä kuin fyysisessä elämässäkin. Internet Suomessa helpottaa verkostoitumista, mutta yhtä tärkeää on myös ihmisten kohtaaminen kasvotusten erilaisissa tilaisuuksissa. Muista myös ylläpitää verkostoasi ja pitää ihmisiin yhteyttä tutustumisen jälkeenkin.