Sosiaalisella medialla tarkoitetaan käytännössä sellaisia internetin palveluita ja sovelluksia, joissa yhdistyy käyttäjien välinen kommunikaatio ja sisällöntuotanto. Sosiaalisen median käyttö on yleistynyt varsin nopeasti, ja sitä käytetään nykyisin myös muun muassa opetuksessa.
Sen lisäksi, että sosiaalinen media on tänä päivänä esimerkiksi monien yritysten yksi tärkeimmistä näkyvyyden ja tunnettuuden edistäjistä, tiedämme, että sosiaalisen median käyttämiseen liittyy myös monia varjopuolia, kuten esimerkiksi turvallisuuteen liittyviä uhkia. Fiksu käyttäjä toimiikin somessa sopivasti harkiten ja pitää huolen myös laitteiden ja ohjelmistojen säännöllisestä päivittämisestä.
Vinkkejä sosiaalisen median vastuullisen käyttämiseen
Kun puhutaan netin turvallisesta käyttämisestä ylipäätään, on tärkeää huolehtia siitä, että oman tietokoneen tai älylaitteen käyttöjärjestelmäpäivitykset ja työvälineohjelmistot on päivitetty ajan tasalle. Lisäksi niissä tulisi olla käytössä tarvittava palomuuri ja haittaohjelmien torjuntaohjelmistot sekä niiden automaattisesti päivittyvät versiot.
Mikäli olet päivittämässä uuteen käyttöjärjestelmään, löydät hyvin tietoa eri ohjelmistoista muun muassa netistä. Mikäli käytössäsi on Windows 10 tai vielä harkitset esimerkiksi Windowsin käyttöjärjestelmää, uuden vuonna 2021 käyttöönotetun Windows 11 kokemuksia kannattaa etsiä niin ikään netistä – näin saat arvokasta tietoa ja kokemuksia myös muilta käyttäjiltä. Tämä kyseinen uusi päivitys on ilmainen, jos siihen siirtyy Windows 10 -versiosta ja mikäli tietokoneen ominaisuudet riittävät uuden Windows 11 käyttöön.
Vastuun kantaminen
Voisi sanoa, että maalaisjärjen käyttäminen on sosiaalisten medioiden käytössä suositeltavaa. Ikävät kommentit tai muu epäasiallinen käyttäytyminen saattavat rikkoa somessa luotuja suhteita tai jopa oikeita ihmissuhteita ja työsuhteita. Yksi tärkein osa vastuullista somen käyttöä onkin vastuun kantaminen omasta itsestään ja se, mitä viestii somessa muista ihmisistä.
On myös hyvä varoa julkaisemasta liian henkilökohtaista tai yksityiskohtaista tietoa itsestään, kuten yksityisiä valokuvia tai muuta arkaluontoista materiaalia. Se mitä julkaisemme internetiin, ei koskaan katoa, vaikka poistaisimmekin sen. Tästä syystä on erittäin tärkeää miettiä hieman etukäteen, mitä sosiaalisessa mediassa päättää julkaista tai kirjoittaa.
Tutustu myös etukäteen huolellisesti käyttämiesi palveluiden sopimusehtoihin ja muista, että palvelun tarjoaja voi hyödyntää profiiliisi kirjaamiasi tietoja myös sinulta mitään kysymättä.
Kunnioita muiden ihmisten toiveita
Kun olet julkaisemassa sisältöä someen, kunnioita aina perheesi ja ystäviesi suhtautumista sosiaaliseen mediaan. Vaikka olisit itse kovin innostunut, kaikki eivät sitä ole. Toisin sanoen, mikäli kanssaihmiset eivät halua sinun julkaisevan kuvia tai tietoja heistä sosiaaliseen mediaan, kuuntele ja kunnioita aina heidän toiveitaan.
Muista myös, ettei sinunkaan tarvitse hyväksyä somekanaviisi ketä tahansa. Hyväksy vain tunnistamiasi yhteydenottoja ja ihmisiä verkostoosi. Tarkista myös omaa käyttäjäprofiilisi yksityisyyden suojaa koskevat asetukset ja muokkaa niitä tarvittaessa siten, etteivät tietosi leviä laajemmalle yleisölle kuin mitä haluat.
Ole huolellinen ja tarkista salasanat
Älä koskaan klikkaa vieraita tai hämäräperäisiä linkkejä somessa tai netissä ylipäätään. Ole huolellinen salassa pidettävän tiedon suhteen ja muista lisäksi, että palvelun ylläpitäjät voivat päästä teknisesti käsiksi kaikkeen palveluun tallennettuun – myös vain keskustelun osapuolten väliseksi tarkoitettuun materiaaliin. Mikäli epäilet, että olet joutunut huijatuksi tai hyökkäyksen kohteeksi, älä epäröi pyytää ja etsiä apua. Voit aina tehdä myös rikosilmoituksen, vaikka mahdollinen taloudellinen menetyksesi olisikin vaatimaton.
Yksi vahva tapa suojata oma sometili on käyttää erilaista salasanaa eri palveluissa. Käytä vain vahvoja ja hyvälaatuisia salasanoja ja ota käyttöön turvallisuutta lisäävä kaksivaiheinen tunnistautuminen. Vältä myös samoja käyttäjätunnuksia ja salasanoja työ- ja vapaa-ajan palveluissa.
Erota työ ja vapaa-aika
Muistathan, että mikäli mainitset omassa sosiaalisen median palvelun henkilöprofiilissa työnantajasi, esiinnyt tällöin vähintäänkin organisaatiosi epävirallisena edustajana. Muista siis käyttäytyä aina sen mukaisesti. On tärkeää pitää mielessä myös vaitiolovelvollisuus: keskustele työasioista vain työtehtäviin tarkoitetuissa ja hyväksytyissä sosiaalisissa medioissa. Ole erityisen huolellinen salassa pidettävän tiedon suhteen.
Sosiaalisen median kaksi puolta
Kuten tiedämme, sosiaalisesta mediasta voi olla hyötyä tai haittaa, riippuen hieman käyttötavasta. Oikealla tavalla käytettynä sosiaalinen media on varsin hyödyllinen viestinnän väline, jolla voimme ammentaa itsellemme uutta tietoa, pitää yhteyttä ystäviin ja tutustua uusiin ihmisiin. Sosiaalisen median kautta voi tänä päivänä myös vaikuttaa ja ilmaista omia näkemyksiä. Lisäksi somessa voi seurata tuoreimpia maailman tapahtumia ja päivän puheenaiheita helposti.
Oman vastuullisen käytöksen lisäksi somessa on tärkeää kriittinen ajattelu, aivan kuten iltapäivälehtiä luettaessa tai internetistä tietoa haettaessa. Toisin sanoen kaikki somessa julkaistu ei ole totta, eikä kaikkea pidä uskoa. Somessa leviää paljon disinformaatiota, jonka tarkoitus on osaltaan aiheuttaa hämmennystä ja herättää kiinnostusta. Myös esimerkiksi Instagramissa julkaistut kuvat ovat usein vahvasti muokattuja.